•  
    • Inervju: Jugoslav Pantelić, umetnički direktor FEST-a

      FEST 2015 / Program / Opis programa / Inervju: Jugoslav Pantelić, umetnički ...
      13. Februar 2015.
      Nama je cilj da približimo našoj publici ono što zavređuje njihovu pažnju sa obzirom da znamo koliko je publika FEST-a edukovana

      -Koje su glavne novine na ovogodišnjem FEST-u?

      Glavna izmena jeste što FEST zvanično postaje takmičarski festival, imamo 3 takmičarska programa, jedan je Glavni program, internacionalna selekcija, drugi je Srpski film u kome će se u više kategorija takmičiti domaći filmovi, i treći će biti program Granice. Kada su u pitanju novine, trudili smo se da koliko god je to moguće izađemo u susret predstavnicima pressa, novinarima, tako da će oni imati znatno više termina u Sava centru gde će im biti omogućeno da prate projekcije. Uveli smo projekciju od 9 ujutru u veliku dvoranu Sava centra, a imamo i tri ponoćne projekcije, u pitanju su filmovi iz programa Granice.

      -Recite nam nešto o glavnom takmičarskom programu.  Da li se neki film posebno izdvaja?

      Za Beogradskog  Pobednika, koji se u internacionalnoj verziji zove Viktor, po ideji Ivana Meštrovića, takmiči se 15 filmova, među kojima možemo da kažemo da dominiraju teme odrastanja u atipičnoj sredini, od sazrevanja u porodici gde su roditelji slavne ličnosti, do brzog odrastanja u nekomfornim uslovima pustinje. Vrlo je nezahvalno govoriti o filmovima koji se izdvajaju iz takmičarskog programa, svi imaju jednake šanse, a čim su selektovani znači da zadovoljavaju visoke kriterijume. Nama je cilj da približimo našoj publici ono što zavređuje njihovu pažnju s obzirom da znamo koliko je publika FEST-a edukovana i koliko je u poslednjih četrdesetak godina brušena kvalitetnim filmovima na ovom festivalu, tako da definitivno mislim da imamo izuzetno jak takmičarski program. Raduje me što većina autora dolazi u Beograd i što će moći zajedno i sa publikom i sa novinarima da porazgovaraju o svojim filmovima.

      -Zašto kanski pobednik više ne otvara festival?

      FEST više neće insistirati na tome da kanski pobednik bude prikazan na otvaranju, zbog toga što od Kana do FEST-a dugih 9 meseci, te ako se steknu uslovi da film ima i raniju distribuciju, kao što je to bio slučaj sa Džejlanovim filmom, prirodno je omogućiti publici da film pogleda ranije. Mnogi filmovi prikazani na tom verovatno i dalje najuticajnijem festivalu nemaju mogućnost da se odmah prikažu u bioskopima. Konkretno, Sen Loran jeste prikazan na kroazeti ali je tek na jesen stigao u francuske bioskope što ga je učinilo atraktivnim za FEST, a s obzirom da se radi o sjajnom reditelju, izuzetnoj ekipi glumaca i briljantnom ostvarenju, nije bilo puno razmišljanja na temu šta je ono što treba da otvori festival. To je film o životu slavnog umetnika sa izuzetnim Gasparom Ulijeom, a ako mogu da budem potpuno iskren, jedan od najboljih biografskih filmova koji sam ikad pogledao. Nakon House of tolerance i ovog filma, Bernar Bonelo svrstao se u red najznačajnijih evropskih reditelja svoje generacije.

      -Čini se da je na programu u Sava centru uvek dominirao holivudski film, ali ove godine nije tako?

      Naš glavni reper je kvalitet filma. Tu su holivudski filmovi kao što su Theory of everything, Foxcatcher, Still Alice, Wild, Whiplash, koji će imati veliku gledanost, tako da apsolutno mislim da će publika prepoznati ovaj koncept FEST-a čiji je jedini reper kvalitet filma. Mislim da smo imali veliku sreću sa dobrom produkcionom godinom, tako da ima dosta filmova koji nailaze na odobravanje i publike i kritike, a to je negde ideal svakog umetničkog direktora i selektora da plasira na svom festivalu, Mislim da FEST obiluje takvim filmovima što me jako čini srećnim.

      -Koje filmove biste izdvojili i preporučili gledaocima?

      Preporučio bih posetiocima FEST-a da ne propuste filmove u glavnom takmičarskom programu. Nikako nemojte propustiti film Durak, jaku kritiku sistema Jurija Bikova, i izuzetan film Azije Arđento Neshvaćena. Mia Hansen Lav se predstavlja sa filmom Raj koji nas vraća na početke razvoja elektronske muzike- kako su Daft Punk postali ono što danas predstavljaju na svetskoj sceni saznaćete u ovom filmu koji prati sjajan soundtrack. Film 71 svrstaće Britanca Jana Demanža u red vaših novih omiljenih autora, a Ksenija grčkog reditelja Panosa Kuartasa kroz komediju otvara teška društvena pitanja. Film Kuzu Kutlaga Atamana verovatno je najbolji turski film ove sezone. Posebno bih skrenuo pažnju na film Vuk Jordanca Hadži Abu Novara i Beli bog Kornela Mundruca. U glavnom programu publika će moći da vidi i aktuelan film Ognjena Sviličića Takva su pravila sa izuzetnim Emirom Hadžihafizbegovićem i Jasnom Žalicom. 

    •